Ako zabrániť poteniu zo stresu?

Určite to poznáte. Je pondelok ráno a v preplnenej električke presne vedľa vás stojí niekto, kto nevonia práve najlepšie. Dobre známa je vám však určite aj situácia, kedy máte oblečený priliehavý rolák a v podpazuší nevzhľadne vyzerajúce mokré miesta alebo spotené a studené ruky. Ako sa vyhnúť nadmernému poteniu v stresových situáciách?

 

Prečo sa potíme?

V prvom rade treba povedať, že poteniu ako takému sa brániť nemusíme. Je to prirodzený, úplne normálny a žiadúci jav, počas ktorého sa naše telo zbavuje škodlivých látok. Zvlášť to platí počas stresových a vypätých situácií, kedy sa aktivuje náš obranný mechanizmus a zašle do tela dávku hormónov, čo má okrem iného za následok zvýšenie srdcovej frekvencie a krvného prietoku. Potenie je potom len prirodzenou odpoveďou organizmu na jeho prehriatie v dôsledku nahromadenia energie. V podstate nám pomáha, aby sa naše telo zbytočne neprehrialo a nepoškodilo.

 

Niekoľko tipov, ako sa brániť proti nepríjemnému poteniu

Brániť sa poteniu úplne alebo sa ho zo všetkých síl snažiť potlačiť nemá zmysel. Vylučovanie vody a škodlivých látok je veľmi dôležité a ako sme už spomenuli, v niektorých prípadoch dokonca bráni poškodeniu mozgu a iných orgánov tým, že organizmus ochladzuje.

[pokračovanie článku nižšie]

Musíte si teda nájsť len spôsob, ako ho urobiť znesiteľnejším a nevnímať ho ako svojho nepriateľa. Ako však na to? Pomocou niekoľkých jednoduchých trikov to určite ľahko zvládnete.

 Používajte antiperspirant

Či už zvolíte sprej, guličku alebo tuhý antiperspirant, nemôžete sa nijako pomýliť. Overené značky príjemne voňajú a potenie v podpazuší potlačia aj na niekoľko hodín. Antiperspiranty, ktoré sľubujú aj trojdňovú ochranu však aplikujte aj napriek tomu každé ráno, ideálne hneď po sprche. Práve tá je takisto veľmi účinným pomocníkom v boji proti nadmernému poteniu. Ak si ráno pred dôležitou poradou dáte vlažnú sprchu, vaše telo sa s potením popasuje o niečo lepšie.

 Športujte a zdravo sa stravujte

Už polhodinový beh vám pomôže upokojiť nervy a pripraviť sa tak na stresovú situáciu bez toho, že by ste si museli ešte pred odchodom do práce trikrát vymeniť tričko. Vždy sa však uistite, že pred dôležitou udalosťou budete mať dosť času “vychladnúť”.

Čo sa týka stravy, tá by mala byť pestrá a bohatá najmä na zeleninu a ovocie. Doplniť ju môžete o šalviový čaj alebo tinktúru, ktorá obmedzuje produkciu potných žliaz až o 60%.

 Naučte sa dýchať

Počas stresových situácií sa trikrát zhlboka nadýchnite. Nepomáha? Skúste jednoduché cvičenie. Nadýchnite sa nosom po dobu štyroch sekúnd, dych na sedem sekúnd zadržte a vydychujte ústami počas nasledujúcich ôsmich sekúnd. Toto zopakujte desaťkrát a uvidíte, že dostanete pod kontrolu nie len svoje nervy, ale aj nepríjemné potenie.

Ak vám táto technika nie je jasná alebo vám vôbec nepomohla, navštívte hodinu jógy. Práve počas nej by sa vám okrem príjemnej relaxácie a pretiahnutia svalov mala dostať pod kožu aj správna technika dýchania, ktorá je pri zvládaní každodenného stresu skutočne veľmi dôležitá.

 Nedržte ruky tesne pri tele

Ako dôsledok stresu zvykne väčšina z nás klásť ruky do vrecka, šúchať si ich o seba alebo strnulo stáť a mať ich prilepené pozdĺž celého trupu. To vám však vôbec nepomáha, práve naopak, ešte viac organizmus zahrievate a dávate mu dôvod na ochladzovanie – potenie. Oblečte si pohodlné, vzdušné oblečenie a dbajte na to, aby vaše podpazušie mohlo dýchať.

Čo však robiť v prípade, že nič z toho nepomáha?

Ak cítite, že je toho na vás veľa a neustále sa potíte kvôli neprimeranému stresu, dajte si pohov. Vezmite si v práci voľno, dajte si raňajky v obľúbenej kaviarni, skočte ku kaderníkovi, na manikúru a masáž. Večer si zabehajte a navštívte saunu, pokojne si vypite pohár vína a choďte spať už pred desiatou. Ak však cítite, že niečo nie je v poriadku a potenie prekračuje všetky hranice, možno je načase navštíviť odborníka.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *