Čo robiť pri bolestiach chrbta?

Bolesť chrbtice zažívajú počas svojho života takmer všetci. Svoje o nej vedia tak ľudia pracujúci za počítačom, ako aj čašníčky či učiteľky. Väčšina ľudí to však berie ako čosi prirodzené, veď chrbát predsa trápi každého. Mali by ste si však uvedomiť, že bolieť vás nemusí a ani nemá absolútne nič. Ak tomu tak nie je, niečo nie je v poriadku a treba to riešiť. Čím skôr, tým lepšie.

Ako však na to? Popasovať sa s dlhotrvajúcou a intenzívnou bolesťou chrbtice, krku či krížov vôbec nemusí byť jednoduché. Práve preto vám prinášame niekoľko tipov, ako ju premôcť.

Cvičte

Notoricky známa rada, ktorá sa na nás valí zo všetkých strán. Má to však svoje opodstatnenie. Povaľovanie sa na gauči pred televízorom je síce pohodlné, avšak absolútne neprospešné. Jediným ospravedlnením sedenia v kresle je čítanie dobrej knihy. V iných prípadoch sa jednoducho zodvihnite, obujte si pohodlné tenisky a choďte sa aspoň prejsť. Vhodnými formami cvičenia je tiež pilates, jóga či TRX.

Prechádzka

Ak ste absolútnym začiatočníkom a k pohybu ste nikdy nemali blízko, začínať s posilňovňou alebo hodinami jógy pre pokročilých pre vás nemá žiaden zmysel. Radšej sa oblečte a vyrazte na prechádzku. Dávajte si však pozor na držanie tela, rýchlosť a intenzitu. Hlavu držte rovno medzi ramenami a stiahnite brucho. To vám pomôže ísť rýchlejšie. Ak na minimálne polhodinovú prechádzku vyrazíte aspoň štyrikrát týždenne, výsledky na seba nenechajú dlho čakať a okrem spevnenej chrbtice vás poteší aj úbytok na váhe.

Pilates

Toto cvičenie posilňuje kondíciu, naučí vás správne dýchať, posilní brušné a chrbtové svalstvo a zlepší tým aj držanie tela. Predtým, než sa na pilates vyberiete, mali by ste sa uistiť, že ide o hodinu pre začiatočníkov, prípadne tento fakt oznámte vašej inštruktorke. Tá by mala do úvahy vziať aj to, že trpíte bolesťami chrbta a niektoré cviky by ste vzhľadom na to mali vynechať.

[pokračovanie článku nižšie]

Jóga

Jóga rovnako ako pilates posilňuje okrem tela aj dušu a prispieva tým k celkovému pocitu spokojnosti. Šťastný človek potom prirodzene inklinuje k zdravému, nenútenému pohybu. Navyše, ak budete jednotlivé cviky ovládať, môžete si ich zacvičiť aj doma. Dávajte si však pozor – ak ste začiatočník, necvičte podľa rôznych videí na internete – mohli by ste si viac uškodiť než pomôcť.

TRX

Toto cvičenie je zamerané na posilnenie vnútorného svalstva (core), ktoré má vplyv na celkové držanie tela, stabilitu a chrbticu. Chrbát tak budete spevňovať aj bez toho, že by ste posilňovali len chrbtové svalstvo. Ako bonus sa vám krásne vyformuje celá postava a schudnete.

Dbajte na správne držanie tela

Koľkokrát ste sa prichytili so zhrbeným chrbtom pri počítači? Držíte hlavu pri chôdzi vzpriamene a pozeráte sa dopredu? Ak nie vedzte, že takéto zaťaženie môže s vašou chrbticou poriadne zamávať. Na bolesti má vplyv dokonca aj to, že sa pri umývaní zubov opierate o umývadlo. Môže sa vám síce zdať, že ide o drobnosti, tie sa však po čase nahromadia a spolu vám spôsobia poriadne problémy.

Ako si s tým poradiť? Bohužiaľ ide o veľmi nepríjemné zlozvyky, ktorých je naozaj ťažké sa zbaviť. Máme pre vás však niekoľko tipov, v ktorými môžete postupne začať:

● Do práce a domov si k počítaču zadovážite novú, pohodlnú stoličku s poriadnym operadlom

● Pri ceste do práce alebo obchodu aspoň jemne stiahnite brušné svalstvo, pomôže vám to udržať si vzpriamený chrbát

● Aj keď to už bolo spomenuté, aj v tomto bode vás musíme odkázať na cvičenie, pretože práve to posilňuje chrbtové i brušné svalstvo, ktoré potom drží pohromade celú chrbticu a nedovolí vám hrbiť sa

Poriadne sa vyspite

Nemáme na mysli len to, že by ste si mali dopriať každý deň aspoň osem hodín nerušeného oddychu. Veľmi dôležitá je aj pozícia, v ktorej spíte a kvalita vášho matracu. Ak spíte na chrbte, dajte si menší vankúš pod kolená, ak na boku, umiestnite ho medzi ne a ak na bruchu, snažte sa túto pozíciu zmeniť, pretože tým váš chrbát a krk neprimerane zaťažujete.

Zaujímajú vás podobné články? Pozrite na Bone.sk – odborníci na kosti, kĺby a svaly.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *