Cukor: Jedovatá skaza pre zdravie? Nie tak celkom!

Naozaj si musíme úplne odoprieť sladké dobroty? Máme pre vás dobrú a zlú správu. A taktiež jednu veľmi praktickú radu pre akýkoľvek problém týkajúci sa zdravej výživy.

 

Začnime praktickou radou:

Pri otázkach týkajúcich sa zdravej stravy pozor na jednoduché, senzačné odpovede!

A je jedno kto ich tvrdí.

Nie je dôležité kto čo tvrdí, ale akým smerom ukazuje väčšina spoľahlivých dôkazov.

Hon na bosorky so sladkou príchuťou

Nie je ťažké nájsť zdanlivo presvedčivé dokumentárne filmy alebo charizmatických odborníkov na zdravú výživu, ktorí sa obháňajú vedeckými štúdiami a démonizujú niektorú zložku stravy alebo celú skupiny potravín.

Práve taký osud postihol aj cukor. Dočítame sa, že je to jed, ktorý znižuje imunitu, vedie k ochoreniam srdca, obezite, cukrovke a dokonca poruchám pozornosti.

Ibaže v zdravej výžive môžete fundovane obhajovať prakticky čokoľvek ak…ak použijete selektívny prístup k výskumom, zahmlíte či nafúknete ich výpovednú hodnotu (výskumy na bunkových kultúrach či zvieratách nemajú rovnakú váhu ako výskumy na ľuďoch a malé, nedostatočne kontrolované výskumy na ľuďoch nemožno porovnávať s veľkými metaštúdiami) a zveličíte niektoré zistenia.

V skutočnosti nie sú odpovede na mnohé otázky v oblasti zdravia čierno-biele. Ako v prípade cukru.

[pokračovanie článku nižšie]

Je vinný z epidémie obezity?

Tvrdenie sa opiera o zistenie, že medzi rokmi 1971 až 2000 sa výskyt obezity v USA zdvojnásobil napriek tomu, že v strave populácie poklesol príjem tuku. Zvýšila sa však konzumácia cukrov (sacharidov).

Zdanlivo usvedčujúci dôkaz má jeden háčik. Vlastne niekoľko. Po prvé, stúpol nielen príjem cukrov, ale zároveň celkový kalorický príjem o 7% u mužov a 22 % u žien (1). Po druhé, nárast kalorického príjmu sprevádzal pokles fyzickej aktivity (2, 3). A to nie je všetko. Hoci medzi rokmi 1999 až 2008 u Američanov klesol príjem cukru pridaného do jedál a nápojov takmer o štvrtinu (4), miera obezity sa neznížila.

Hyperaktivita

Podľa niektorých matiek sú ich deti po konzumácii sladkých jedál a nápojov hyperaktívne. Lenže urobte experiment, v ktorom si matky myslia, že jej dieťa prijalo cukor a ona ochotne nahlási hyperaktivitu, hoci dieťa v skutočnosti dostalo placebo (5).

Koľko cukru je OK?

Iste, cukor nie je vítanou zložkou jedálnička V pomere k množstvu kalórii len slabo zasýti a ponúka takpovediac „prázdne“, na živiny chudobné kalórie. Zlá správa teda znie: cukor by mal byť občasným spestrením, nie základom stravy.

Na druhej strane, cukor sám o sebe nie je dobrý ani zlý. „Neviem o žiadnych dôkazoch, z ktorých vyplýva, že ak by sme zo svojej stravy odstránili cukor a ponechali zvyšok jedálnička rovnaký, zbavili by sme sa chorôb a navrátili si zdravie,“ zdôrazňuje Colin Campbell, profesor biochémie z Cornellovej univerzity a výskumník Centra pre výskum výživy.

Takže dobrá správa znie: pokiaľ je vaša strava dostatočne kvalitný, trochu sladkého potešenia určite neublíži vášmu zdraviu ani postave.

Koľko je „trochu“? Pokiaľ je vaša strava vyvážená, pokojne môžete prijať 50 až 100 g. fruktózy, tým pádom zhruba 100-200 g cukru (7-12). Ak bude tento cukor pochádzať z ovocia, môže to byť pokojne ešte viac.

Ak chcete byť naozaj zdraví, vyradiť cukor nestačí. A naopak, ak máte vyváženú stravu a ste fyzicky aktívny, nemáte dôvod celkom sa mu vyhýbať.

Čo ste možno nevedeli: Vďaka jednej z jeho zložiek, fruktóze, glykemický index cukru nie je vysoký, ale stredný (68). Tým pádom je dokonca o čosi nižší ako glykemický index celozrnného chleba (71).

 – Max

 

Zdroje

  1. http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5304a3.htm
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12574618
  3. https://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/8946.html
  4. http://ajcn.nutrition.org/content/94/3/726.full
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7963081
  6. http://nutritionstudies.org/fed-up-with-fed-up/
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20047139
    8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24666553
    9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18996880
    10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23627502
    11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22723585
    12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21050460

3 thoughts on “Cukor: Jedovatá skaza pre zdravie? Nie tak celkom!

  1. Jonatan

    Otazka: Ten spominany pokles spotreby cukru v USA medzi 1999-2008 zahrnal aj glukozo-fruktozovy sirup (resp. HFCS – High Fructose Corn Sirup)?

    Reply
  2. Miroslav Kmeť

    Štúdie rôznych tradičných kultúr (kmeň Tukisenta v Novej Guiney, kmeň Hadza, Kuna, Kitava, …) ukazujú, že sacharidy nie sú príčinou moderných civilizačných ochorení (obezita, srdcovo-cievne ochorenia, …). V rámci týchto kultúr sa ich konzumácia pohybuje od 60 do 95% z celkových (~2300) kalóríí, ale všetky pochádzajú z normálnych jedál ako je ovocie, hľúzy alebo celozrnné obilniny. Obyvatelia sú štíhli, svalnatý, fit a bez civilizačných ochorení aj napriek vysokej konzumácii sacharidov.

    Akonáhle ich pôvodnú stravu nahradia moderné spracované potraviny (s nízkou výživnou hodnotou a vysokým podielom kalórií), všetky problémy sa začnú objavovať. Túto skutočnosť veľmi dobre pozoroval Weston Price pri výskume zdravých ľudí vo svojej knihe Výživa a Fyzická Degenerácia.

    Sacharidy nie sú problém. Problém je výživovo chudobná, málo rozmanitá strava s nadmerným prijmom kalórií a nedostatkom pohybu.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *